Hygiendöden

Fasen vad fint med uppbackning från gammelmedierna, kanske man tänker först när man får höra om en mensartikel på aftonbladet.se med kanonrubriken Mens – nu ska vi bryta tabun. Fy fasen vad fint med gratismens, kanske man säger när man får höra om en tjänst där man kan få gratis tamponger. Sjujädrans vad underbart med en kampanj för att  bryta menstabun!, kanske man utbrister när man får läsa att SCA har startat en sådan. Och jo, man får tänka så. Man får tänka alla dom tankarna. HURRA! får man tänka. Man får tänka Hipp hipp! och Ja må dom leva! Man blir ju nästan lite tårögd av lycka när man läser kommentarsfältet på aftonbladet där läsarna har delat med sig av sina bästa menshistorier. Tack aftonbladet! Tack Helena Utter (skribenten). Och självklart vill folk ha gratis mensskydd. Folk bör få gratis mensskydd. Folk bör berätta menshistorier! Men kan vi inte försöka lyfta blicken från klorblekta slemhinneförstörande giftiga tampongsjuklingar och vingbeklädda könshårsklistriga ljusblådetaljerade blekbindor? Och kan vi inte sluta prata om mens som en hygienisk fråga. Kan inte mens få va en kroppslig fråga? En samhällsfråga? En smakfråga? Vadsomhelst utom en hygienfråga!

 

Kampanjen kallas "Period. Hygene Matters - an initiative by SCA" och hävdas syfta till att öka kvinnors välbefinnande.

 

Jag tror verkligen att staben på SCA vill väl (trots vissa komprometterande omständigheter som jag kommer till snart) men dom gör samma fel som så många andra (vilket inte är så konstigt, men det kommer jag till snart); de pratar om mens som något som man ska sudda sudda bort. Lycka och välbefinnande skapas om man uppnår fullkomlig hygienitet.

I SCA:s rapport Hygien berör (Hygiene Matters) redovisas att 56 procent av de tillfrågade kvinnorna att "mens får dem att känna sig obekväma i sociala sammanhang" och vidare kan man läsa att SCA inte tycker att "en naturlig kroppslig cykel som mens (...) ska behöva påverka kvinnors frihet att fullt ut delta i samhället". Och det här applåderar jag, och jag instämmer till fullo; bort med menstabun! Kvinnor ska få må bra! Jää!

 

Men SCA är inte en organisation som främst jobbar för kvinnors välbefinnande. Det är ett företag som främst jobbar med kvinnors hygien. Och det är en avsevärd skillnad. SCA får in enorma summor pengar på att vi droppande, drippande menstruerande köper deras jävla "Ha-en-bra-dag-varje-dag!" engångsprodukter. SCA är Libresse. Det är företaget som gör Libresse bindor och tamponger. Libresse är inte välbefinnande. Libresse är inte ens hygien. Libress är onödigt, miljövidrigt, blåvätskelögnaktig bakåtsträveri. Det här är en kampanj för att använda töntengångsmensskydd, och det tänker jag inte applådera.


Det känns lika missriktat med gratistampongerna. Gratis mensskydd med reklam på? Ja, jättebra och lönsam idé men hjälper det menstruerande att få ökat välbefinnande? Nä. Tamponger skapar inte ökat välbefinnande. Tamponger skapar äcklig lukt, tampongsjuka, uttorkade slemhinnor och stopp i avloppen.

 

Två tappra rymningsförsök från en dödsdömd industri. När våra barnbarn frågar oss hur det var att ha mens på 10-talet ska vi chocka dem med hissnande berättelser om engångsbindor och slemsugartamponger. "Hua hua ja så var det förr i världen", ska vi säga. Kul att titta fram.


Om vi tittar bak lite också: Jag var faktiskt på ett möte med en kvinna på SCA för ett par år sedan. Vi skulle prata mens. En mensutställning var det nog till och med (det är ju ofta det). Jag såg väldigt mycket fram emot att träffa henne. Jag var typ 22 år och gick på mensröda moln genom gliddörren på svenska huvudkontoret i Mölndal, sa med darrande röst till personen in receptionen att jag skulle träffa Förnamn Efternamn. Hjärtat bultade, tankarna virvlade runt i brösten och magen, skapade elektricitet med all sin rörelse. Jag var elektrifierad av menstänk och trodde att jag hade hittat mina likar, att det här var början på något stort. Men jag blev snart väldigt besviken. Jag möttes av så mycket "men det låter inte hygieniskt" och "får man inte blod på händerna?" och "det är ju viktigt att man känner sig fräsch" när jag pratade om flergångsalternativa mensskydd och att ta ut mensen ur trosorna in i offentligheten. "Fräsh" är ju ett så trevligt ord att använda i sammanhanget. Med "fräsh" och "hygien" som ledord talar man alltså om att ta bort tabustämpeln från mens. Är ni med? Låt mig förtydliga: men ord som är totala motsatsord till mens (ja inte ens jag skulle kalla mens fräscht och hygieniskt) rubricerar man sin kampanj för att ta bort tabun från den.

 

Missförstå mig inte. Jag är glad att de gör kampanjen, för jag tror den ger finfina ringar på vattnet. Men i deras utformande? Med dem som avsändare? No way José att jag lyfter på aktivisthatten. "Period. Hygene Matters"? Snarare "Hygien spelar roll. Punkt slut." SCA kan ta sin kampanj och stoppa upp den i födslokanalen istället. Tack.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0